,,Вдовици‘‘ започва ударно. След идиличния, но провокативен откриващ кадър, ставаме свидетели на експлозивна екшън сцена, която ще пробуди недоумение при запознатите с творчеството на британския режисьор Стив Маккуин (,,Глад‘‘, ,,12 години в робство‘‘) и ще накара всички останали да настръхнат. Бързият ритъм се запазва почти до началото на второто действие, което всъщност е реалното начало на историята. До тогава се запознаваме с множеството поддържащи персонажи, които явно целенасочено са най-силната страна на филма, както от гледна точка на драматургията, така и като актьорски изпълнения. Твърде вероятно е в предстоящия сезон на наградите, отличията да бъдат обрани тъкмо от актьорите в този филм, както в индивидуалните, така и в ансамбловите категории.
С най-впечатляващо изпълнение се отличава Даниел Калуя (,,Бягай!‘‘, ,,Черната пантера‘‘) като безскрупулен главорез. Ставаме свидетели на неговото абсолютно безкомпромисно отношение към опонента (обуславящо и смразяващата му игра) още в началото, в брилянтно заснета сцена, в която Калуя се саморазправя с две дребни риби, за които може да се каже, че гангстерския рап буквално става причина за тяхната смърт. Неистов злодей в една история, в която няма положителни персонажи. Всички части от филма с внушителното присъствие на Даниел Калуя са драматургически, операторски и технически перфектни. Негов постоянен екранен партньор е Браян Тайри Хенри, който прави страхотна роля в изненадващо креативния и интелигентен сериал ,,Атланта‘‘. Във ,,Вдовици‘‘ той е гангстер, предприемащ политическа кариера и това различно амплоа разкрива мащабния му актьорски потенциал. От (относително) по-непознатите лица може да се отличи и изпълнението на Елизабет Дебики (,,Пазители на галактиката Vol. 2‘‘). Нейната
вдовица, след смъртта на малтретиращият я съпруг, изпитва неувереност като скъпоплатен ескорт, но много ловко се включва в криминалния мастърплан, който всъщност е основната сюжетна линия. Дебики пресъздава всички тези нюанси със завидно за малкия си опит майсторство. Като стана дума за опит, няма как да не се обърне внимание на безупречния Робърт Дювал. Въпреки микроскопичната роля на политически патриарх, който става свидетел на разпадането на изградения от него свят, ветеранът краде всяка сцена с присъствието си.
Парадоксално, тъкмо на обратния полюс са най-популярните актьори в каста – Колин Фарел, Лиам Нийсън и Мишел Родригез, които са плашещо инертни и очевидно се задоволяват с едноизмерната (и най-вероятно търсена) функция да бъдат магнит за публика. В крайна сметка ,,Вдовици‘‘ е актьорски филм и при толкова персонажи е много трудно да се определят един или повече главни такива. В това отношение, Вероника Роулингс на Виола Дейвис се извисява с една глава над всички, но това едва ли е изненада за някой. Дори с тази ,,лековата‘‘ за нейното творчество роля, чудовищно талантливата актриса почти сигурно отново ще бъде в предстоящите шампионски шортлисти.
След споменатото в началото задъхано първо действие, ритъмът на филма започва да се препъва в собствения си пъзел от истории и сюжетни нишки, някои от които са дори излишни и не вършат никаква работа, освен да объркат зрителя. Действието на филма се развива в традиционно криминалния Чикаго или ЧИрак, както местните наричат града, заради високите нива на престъпност и любовта на гражданите му към престрелките. Освен основната крими-екшън история, филмът покачва напрежението с елементи на политически трилър и се докосва до повърхността на теми като расизъм, рекет и проституция. Излишно е да споменаваме, че в подобна история хепиендът е нелеп и все пак, дори интелигентен режисьор като Стив Маккуин трябва да прибегне към него за да задоволи възможно най-широка публика. На фона на досегашната му филмография, ,,Вдовици‘‘ определено е сервилна крачка назад в кариерата на британеца. Но погледнат по-еманципирано, филмът е изненадващо добър образец за съвременен екшън-трилър.
,,Вдовици‘‘ е по кината от 16. 11. 2018
Снимки: Александра филмс